«Фонд розвитку міста Миколаєва» надав можливість споживачам послуг з експлуатації житла розібратися: а за що ми платимо? ». У Миколаєві давно пора перетворити платежі ЖЕКу ІЗ повинності мешканців у ПЛАТУ ЗА якісні послуги! Це станеться у разі прийняття запропонованого громадськістю проекту рішення міськвиконкому, що захищає права мешканців. Профільний підрозділ департаменту ЖКГ, на жаль, вже майже півтора року саботує прийняття такого рішення. Громадськість сподівається на підтримку мера і членів Миколаївськогомыськвиконкому. Стан житлово-комунального господарства – одна з найбільш гострих проблем для миколаївців і всіх українців. Причин тому багато. Нам в спадок від СРСР дісталося неефективна, витратна, неконкурентна система ЖКГ. За два з гаком десятиліття незалежності України житлово-комунальне господарство не стало краще – споруди, мережі та комунікації досягли граничного морального і фізичного зносу, а коштів на підтримку їх в життєздатному стані, не кажучи вже про реконструкцію та модернізацію, хронічно не вистачає.
Одна з проблем галузі полягає в відстороненості споживачів (мешканців) від постачальників і виконавців послуг. Фактично плата за утримання будинків і прибудинкових територій, або, як її по-старому називають, квартирна плата, по суті, нагадує абстрактний податок. Адже податок не є оплатою за конкретний товар, громадянин сплачує прибутковий податок апріорі, за фактом отримання доходу, і не дуже чітко розуміє, на що йдуть його гроші. Але заплатити повинен обов’язково, ухилення від сплати податків – це правопорушення.
Щось подібне відбувається і з квартплатою: платити потрібно, а за що – незрозуміло. Мешканець будинку не відає, за що саме платить, які конкретно послуги, якої якості, в яких обсягах і в які терміни повинна надати йому експлуатаційну організацію, стягується з нього гроші. Але ж квартплата – це не виконання громадянського обов’язку перед державою і суспільством, не податок, це оплата за послуги. Виникає закономірне питання: за які?
Наведемо конкретний приклад. Мешканець багатоквартирного будинку поняття не має, які саме види робіт, якої якості і періодичності повинен виконувати ЖЕК, надаючи послугу «обслуговування внутрішньобудинкових мереж» (пункт 7 рішення Миколаївського міськвиконкому № 1028 від 30.07.2010). Виконує ЖЕК ці роботи? А може він їх не виконує? «Так за що я маю платити?» – Задається питанням жилець. Його мучать здогади, але що-небудь заперечити, виставити ЖЕКу акт-претензію про ненадання або неякісне надання цієї послуги він не може, не може провести перерахунок. У результаті деякі городяни, інтуїтивно відчуваючи себе обдуреними, взагалі перестають платити за квартиру. Тут уже страждає ЖЕК. Але і він не може звернутися до суду на стягнення боргу з недбайливого споживача, адже для цього з ним слід укласти договір, де чітко будуть прописані надавані послуги, їх обсяги, терміни надання і т.д. А такого договору з кожним мешканцем у ЖЕКу немає, значить і взаємних договірних зобов’язань – теж немає. З чим йти до суду? До того ж відсутність такого договору є грубим порушенням закону «Про житлово-комунальні послуги».
Уявіть, що ви вирішили побудувати собі будинок і запросили підрядника, а той каже: плати триста тисяч і я тобі все зроблю під ключ. Ви цікавитеся: скільки і яких потрібно будматеріалів, за якою ціною підрядник буде їх купувати, скільки у нього стоїть куб цегляної кладки, квадратний метр стяжки або клеєння шпалер, укладання лінолеуму, встановлення однієї точки електрообладнання, яке якість робіт він гарантує? А той у відповідь: не твоя справа, ти, головне, за все заплати, а я вже сам як-небудь розберуся! Зрозуміло, від послуг такого підрядника ви відмовитеся й знайдете іншого, можливо, за меншу ціну. Але ви не зможете відмовитись від послуг ЖЕКу. Хто вам дозволить, щоб весь будинок обслуговувала одна організація, а вашу квартиру і вашу частку в загальних комунікаціях, у прибиранні прибудинкової території, ремонт даху, у вивезенні сміття – інша?!
Подібна невизначеність на ринку житлових послуг, відсутність взаєморозуміння між його учасниками веде до зростання невдоволення з боку населення, причому найчастіше це невдоволення необгрунтоване. Якщо мешканець обурюється, що в під’їзді брудно, він може і не знати, що прибирання під’їздів не входить в тариф. Та що там прибирання! Багато хто досі впевнені, що ЖЕКи зобов’язані безкоштовно міняти їм сантехніку, ремонтувати мережі всередині квартири, мало не лампочки в кімнатах закручувати!
Між тим постанова Кабміну № 869 від 01.06.2011 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» чітко вказує, що орган місцевого самоврядування має прийняти рішення, яке стверджує кількісні та якісні показники, структуру, періодичність та строки надання послуг з утримання будинків і прибудинкових територій. Однак у повному обсязі ця постанова в нашому місті не виконано. Хоча в Києві, Вознесенську, Херсоні, Маріуполі, Луганську та багатьох інших містах країни – виконано, там експлуатаційники вже на практиці звітують перед мешканцями, а ті закривають їм акти виконаних робіт тільки після того, коли вони вже здійснені на практиці. Чим же ми гірші? Вдобавок така невизначеність перешкоджає виконанню в Миколаєві програми Президента України «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», де підвищення якості житлово-комунальних послуг за допомогою розробки зрозумілих і адекватних стандартів якості, контроль з боку споживачів значаться в числі пріоритетів.
Розробити проект рішення міськвиконкому, яке регулює це важливе питання взаємин мешканця і ЖЕКу, повинен був департамент ЖКГ. Однак там не вважали за потрібне «переутруждать». Тоді це зробили експерти Фонду розвитку міста Миколаєва (ФРГН), всеукраїнської «Асоціації сприяння самоорганізації населення» та Одеського регіонального інституту Національної академії держуправління при Президентові України в рамках проекту «Житлово-комунальні послуги – під контроль громадськості» за підтримки Pact Inc., МФ « Відродження »та Фонду Східна Європа. Причому розробили не «з бухти-барахти», а провівши вдумливе дослідження проблеми, проаналізувавши місцеву нормативну базу, в тому числі і на предмет наявності механізмів впливу громадськості на надання житлово-комунальних послуг та їх якість. Враховувався і досвід інших міст, де аналогічні рішення вже працюють, допомагаючи городянам на практиці контролювати якість послуг, а не викидати гроші в «чорну діру».
Аналітичний документ зслідження .
Проект рішення міськвиконкому, що отримав назву «Про впорядкування надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій в м. Миколаєві» пройшов громадські слухання, отримав схвалення на засіданні експертно-громадської ради при Миколаївському міськвиконкомі, на 7-й всеукраїнській науково-практичній конференції « Громадський контроль у житлово-комунальній сфері: роль органів самоорганізації населення », де був під гідно оцінений фахівцями Мінрегіонбуду, представниками органів місцевого самоврядування та громадськістю інших областей України.
Але в Миколаєві прийняття цього рішення гальмується на рівні департаменту ЖКГ. Виникає питання: чому? Не хочуть зайвих клопотів, підозрюють, що документ поламає райдужну картинку в ЖКГ на рівні міста? Або побоюються, що таке рішення поставить надійний заслін корупції в даній галузі – змовою між представниками місцевого самоврядування та ЖЕКів? Інші розумні пояснення знайти складно.
Хочеться вірити, що в кінцевому підсумку влада і громадські працівники об’єднають зусилля і задіють всі можливі резерви заради того, щоб якомога швидше добитися позитивного результату. Якщо вже профільний підрозділ виконкому – Департамент ЖКГ – саботує прийняття рішення, то вся надія на міського голову Володимира Чайку і членів міськвиконкому. Тільки вони можуть прийняти рішення, що перетворює квартплату з повинності мешканця в плату за якісну послугу! Проект рішення міськвиконкому, який допоможе захистити права мешканців тут.
25.10.2012